Hielpijn poli

Pijn is altijd een signaal dat er iets aan de hand is. Negeer pijn niet maar luister naar je lichaam.
De diagnose Hielspoor of Hielpijn wordt nogal eens gesteld. Deze diagnose kan echter veel oorzaken
hebben. Zo kan er overbelasting zijn door teveel sporten maar ook verkeerd lopen of een abnormale
stand van de voet kan de oorzaak zijn.
Podoloog-manueeltherapeut Nanette Egberts van Fysiotherapie-Podologie Houtwal ziet deze klacht
zo vaak in de praktijk dat ze besloten heeft er een apart zorgplan voor te ontwikkelen : de hielpijn poli

Oorzaak
Bij hielpijn manifesteert de pijn zich onder de hak op het moment dat de voet wordt belast. Maar hielpijn kan worden veroorzaakt door de brede pees die onder je voet doorloopt, helemaal vanaf het hielbot naar de voorvoet. Als deze peesplaat te veel wordt belast, zorgt dit voor constante spanning op de aanhechting aan de binnenkant van het hielbot.
De eerste symptomen van hielpijn zijn pijn onder de hiel ’s ochtends bij het opstaan of als je lang hebt stil gezeten, zoals na een autorit. De voet is pijnlijk en voelt wat stijf aan. Als je eenmaal in beweging bent, verdwijnt de pijn en heb je er geen last meer van.

Behandeling
Voordat je aan een behandeling begint is het belangrijk dat je vaststelt of je echt hielspoor hebt of dat je hielspoor symptomen toch ergens anders door worden veroorzaakt waardoor je hielpijn krijgt. Daarom zal er bij ons altijd een uitgebreid onderzoek plaatsvinden. Omdat Nanette podologie en
fysiotherapie kan combineren wordt er vanuit beide invalshoeken naar de klacht gekeken. Er wordt altijd een echo gemaakt en een loopanalyse gedaan . Daarnaast wordt er gekeken naar de beweeglijkheid van de voet-enkel -knie en heup en rug. Daarna wordt er oefentherapie meegegeven
en indien nodig wordt er een steunzool aangemeten .

Shockwave
Daarnaast kan er behandeld worden met Shockwave therapie. Shockwave therapie is een behandeling die je kiest samen met oefeningen en eventueel ondersteund door een steunzool. Shockwave bestaat uit stootjes geluidsgolven die worden afgegeven op de pezen, spieren en kapsels
in de voet. Shockwave therapie neemt ongeveer 20 minuten per behandeling in beslag. Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Het grootste voordeel is dat uit onderzoek blijkt dat het een zeer effectieve manier van behandeling is bij hielpijnklachten en peesplaat klachten. Shockwave heeft niet veel bijwerkingen.

Ontwerp & realisatie: Refreshed

Foto's door: Studio Monde